CORONA

De wereldwijde corona pandemie houdt ons helaas al jaren in de greep. Alles waar we zo van houden, staat nog steeds onder druk: op vakantie gaan, wandelen en ongedwongen samen genieten van het leven. De impact van corona raakt onze sector in het hart. Maar erger nog, die impact raakt ook jou, de wandelaar die op ons rekent. Jij, als wandelaar, staat centraal en daarom blijven we er voluit voor gaan. Dat doen we door je zo goed mogelijk te informeren.

Een allereerste belangrijke vraag is natuurlijk, kan ik blijven wandelen met STOURS ondanks corona en de eventuele coronamaatregelen? Het is antwoord is JAZEKER! Wandelen met ons is, ook in corona tijd, nog steeds mogelijk. Heerlijk individueel of met je eigen wandelmaatje uitwaaien op het strand, in de duinen, bossen, heuvels, etc. Natuurlijk staat de gezondheid van onze wandelaars en medewerkers voorop.

Dat is natuurlijk fijn, maar we snappen dat je vol zit met vragen. Hoe zit het met eventuele corona maatregelen? Wat als de reis (wandeltocht) niet door gaat? Krijg ik dan mijn geld terug? Kan ik omboeken? Etc…..

Hieronder lees je hoe wij omgaan met corona, wanneer je kosteloos kan annuleren en wat je kunt verwachten. Maar één ding is zeker. Als de wandeltocht niet door kan gaan vanwege ingrijpende corona maatregelen (lees hieronder wanneer) dan krijg je 100% je geld terug. Geen vouchers dus! Wel zo fijn!

CORONA PROTOCOL

Corona maatregelen tijdens de reis (wandeltocht)

Een belangrijke vraag is welke corona maatregelen hebben effect op de uitvoering van de reis (wandeltocht). Met andere woorden; wanneer gaat de wandeltocht door en wanneer niet?

Het antwoord op deze vraag is erg eenvoudig. De wandeltochten gaan namelijk altijd door. Gelukkig zit hier, voor jou als wandelaar, natuurlijk wel een grens aan. De belangrijkste maatstaf is de horeca. Hiermee bedoelen we de restaurants die gebruikt worden als start- en eindlocatie, tussenstop en dinerlocatie. De hotels zijn gelukkig altijd geopend voor logies en ontbijt!

Houd er rekening mee dat er ook corona maatregelen zijn die geen directe invloed hebben op de uitvoering van de reis (wandeltocht). Dit is dan ook geen reden tot kosteloos annuleren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de volgende punten. Overheden kunnen deze vereisten onaangekondigd wijzigen.

* Tijdens de reis (wandeltocht) kunnen er ongemakken ontstaan zoals het afstand houden, maximale groepsgrootte, mondkapje dragen, verkrijgen van geldige QR-codes, tijdsblokken, etc.;
* Maatregelen kunnen invloed hebben op de reisbeleving (zoals minder of meer drukte dan normaal);
* Bepaalde faciliteiten of openbare aangelegenheden kunnen gesloten of beperkt open zijn;
* Er kan een avondklok gelden wat kan betekenen dat winkels en andere gelegenheden gesloten of beperkt open zijn;
* Niet-essentiële winkels kunnen gesloten zijn.

Kort gezegd zijn er vier situaties denkbaar voor de horeca die invloed hebben op de uitvoering van de wandeltocht.

Situatie 1: Horeca volledig open
De wandeltocht kan uitgevoerd worden zoals gepland. Kleine corona maatregelen, zoals afstand houden, maximale groepsgrootte, mondkapje dragen, verkrijgen van geldige QR-codes, tijdsblokken, etc. zijn voor risico van jou als reiziger. Ook dus het verkrijgen van het eventuele coronatoegangsbewijs in welke vorm dan ook, behoort tot de verantwoordelijkheid van jou. In deze situatie is het kosteloos annuleren vanwege corona niet mogelijk en gelden, bij annulering, de reguliere annuleringsvoorwaarden.

Situatie 2: Horeca sluitingstijd 19.00 uur (of later)
Als de horeca geopend is tot 19.00 uur (of later) dan kan de wandeltocht uitgevoerd worden zoals gepland. Het diner zal dan eventueel vroeger (bijvoorbeeld 17.00 uur) gepland worden. Kleine corona maatregelen, zoals afstand houden, maximale groepsgrootte, mondkapje dragen, verkrijgen van geldige QR-codes, tijdsblokken, etc. zijn voor risico van jou als reiziger. Ook dus het verkrijgen van het eventuele coronatoegangsbewijs in welke vorm dan ook, behoort tot de verantwoordelijkheid van jou. In deze situatie is het kosteloos annuleren vanwege corona niet mogelijk en gelden, bij annulering, de reguliere annuleringsvoorwaarden.

Situatie 3: Horeca sluitingstijd eerder dan 19.00 uur
Mocht de horeca eerder sluiten dan 19.00 uur dan betekent dit dat het diner niet plaats kan vinden zoals gepland. Dit is natuurlijk erg jammer en heeft, naar onze mening, dan een grote invloed op de beleving van deze reis (wandeltocht). In dit geval is kosteloos annuleren of omboeken naar een later moment mogelijk.

Natuurlijk hebben we liever dat je ondanks deze maatregelen alsnog meegaat en daarom bieden we ook deze mogelijkheid. De wandeltocht gaat namelijk altijd door. Overdag kan je dan nog heerlijk genieten van de tussenstops en het diner zal dan vroeg op de avond plaatsvinden of op je eigen hotelkamer.

Situatie 4: Horeca gesloten
Indien de gehele horeca gesloten is, is de uitvoering van de reis (wandeltocht) helaas niet mogelijk, zoals het oorspronkelijk bedoeld is. In dit geval zijn de start- en eindlocatie, tussenstops en het restaurant gesloten. Dit heeft natuurlijk een grote invloed op de beleving van deze reis (wandeltocht). In dit geval is kosteloos annuleren of omboeken naar een later moment mogelijk.

Natuurlijk hebben we liever dat je ondanks deze maatregelen alsnog meegaat en daarom bieden we ook deze mogelijkheid. De wandeltocht gaat namelijk altijd door. Overdag kan je dan nog heerlijk genieten van de take-away-start en -tussenstops en het ontbijt én diner zal dan plaatsvinden op je eigen hotelkamer.

Op welk tijdstip wordt dit bepaald?
We hebben inmiddels geleerd dat de corona maatregelen elkaar soms in rap tempo opvolgen. Wat nu actueel is, kan over bijvoorbeeld drie weken weer achterhaald zijn. Daarom zullen we pas 2 tot 4 weken voor vertrek een beslissing nemen of de reis (wandeltocht) door kan gaan of niet.

Wat als de reis (wandeltocht) niet door kan gaan?
Zoals hierboven beschreven gaat de reis (wandeltocht) altijd door. Zoals bekend zijn er enkele situaties (situatie 3 & situatie 4) waarbij je kan kiezen om toch niet mee te gaan. In dat geval krijg je een keuze om je reis (wandeltocht) om te boeken naar een later tijdstip of ontvang je 100% geld terug. Welke optie je ook kiest, jouw gevoel en wens ligt centraal.

Kosteloos omboeken
Als je er voor kiest om je reis (wandeltocht) om te boeken naar een later tijdstip, dan kan je kiezen uit ons gehele aanbod. Het hoeft dus niet dezelfde wandeltocht of bestemming te zijn. Uiteraard is het omboeken, in deze situatie, kosteloos. Het verschil in prijs tussen de oude en nieuwe wandeltocht wordt naar boven/beneden aangepast.

Lukt het je niet om een nieuwe wandeltocht of datum te vinden in de wandelagenda dan kan je je wandeltocht óók omboeken naar 2024. Kies je voor 2024 dan zetten we de reeds betaalde reisgelden “on hold’ en zodra de wandelagenda gereed is, ontvang je bericht van ons via de e-mail. Op dat moment kan je rustig je nieuwe wandeltocht kiezen.

100% geld retour
We begrijpen het als je kiest om je geld terug te krijgen. Al heeft deze optie natuurlijk niet onze voorkeur, snappen we het maar al te goed dat je liever je geld terug hebt. We zullen dan zo snel mogelijk STO-Garant de opdracht geven om de reisgelden aan je terug te geven. Uiteraard hopen we dat je dan in betere tijden weer bij ons boekt!

Coronatoegangsbewijs (QR-code)
Zoals we geleerd hebben de afgelopen jaren, kan het verplicht zijn om in het bezit te zijn van een geldig coronatoegangsbewijs (3G, 2G(+), 1G, etc.) voor de diverse horecagelegenheden. Denk hierbij aan de start- en eindlocatie, tussenstops, hotel én restaurant.

De exacte invulling van hoe een coronatoegangsbewijs kan worden verkregen is onderhevig aan verandering. Overheden kunnen deze vereisten onaangekondigd wijzigen. De gevolgen van deze wijzigingen vallen binnen de risicosfeer van jou als wandelaar.

We hebben begrip voor ieders keuze en vinden het ook vervelend als de overheid dit bepaalt. Helaas moeten ook wij ons dan hier aan houden. Het niet willen of kunnen verkrijgen van het coronatoegangsbewijs is geen reden om kosteloos te annuleren.

Maximale groepsgrootte
Op sommige momenten kan de overheid een maximale groepsgrootte voor buiten en/of binnen hanteren. Deze toegestane groepsgrootte ligt in de risicosfeer van de reiziger. Met andere woorden; als het geboekte aantal personen groter is dan de maximale groepsgrootte dan is dit geen reden tot kosteloze annulering.

Voorbeeld: Als je je ingeschreven hebt met 6 personen en de maximaal toegestane groepsgrootte buiten, tijdens de reis (wandeltocht), is 2, dan zal je onderling moeten afstemmen in welke samenstelling jullie buiten gaan wandelen.

Voorbeeld: Als je je ingeschreven hebt met 8 personen en de maximaal toegestane groepsgrootte binnen, tijdens de reis (wandeltocht), is 4, dan kan het voorkomen dat je in de horeca aan verschillende tafels wordt geplaatst. Uiteraard zullen wij en het restaurant hun best doen om jullie zo dicht mogelijk bij elkaar te plaatsen.

Hotelkamer-keuze
De keuze van je type hotelkamer bij inschrijving is leidend. Heb je ten tijde van je inschrijving gekozen voor een drie-, vier, vijf- of zespersoonskamer dan zijn, de dan geldende, corona maatregelen geen reden om je reis (wandeltocht) kosteloos te kunnen annuleren. Uiteraard kan op verzoek gekeken worden naar mogelijkheden om het kamertype aan te passen. Dit is uiteraard alleen mogelijk op basis van beschikbaarheid en na goedkeuring van ons.

Hotelfaciliteiten
Door de eventuele corona maatregelen kan het mogelijk zijn dat bepaalde hotel faciliteiten beperkt geopend (al dan niet o.b.v. reservering) of in zijn geheel gesloten zijn. Denk hierbij aan zwembad, sauna, fitnessruimte, etc. Deze hotelfaciliteiten maken geen onderdeel uit van de overeengekomen reis (wandeltocht) en de (gedeeltelijke) sluiting van deze faciliteiten is dan ook geen reden tot kosteloze annulering. Uitzondering hierop zijn de wellness-faciliteiten onderdeel makend van de wandel & wellness reizen.

Help! Ik heb corona(klachten)
Test je voor of tijdens je reis (wandeltocht) positief op corona dan valt dit volledig binnen de risicosfeer van jou als wandelaar. Met andere woorden; heb je zelf corona of zit je nog in je (verplichte) quarantaineperiode en moet je helaas om deze reden annuleren, dan zijn de reguliere annuleringsvoorwaarde van toepassing.

Reis- en annuleringsverzekering
Wij adviseren je dringend om een reisverzekering én annuleringsverzekering af te sluiten die zo goed mogelijk de risico’s gemoeid met reizen in tijden van corona dekt.

Informatie over maatregelen
Je wordt door ons als reisorganisatie, zo goed als binnen redelijke grenzen mogelijk is, geïnformeerd over de eventuele dan geldende corona maatregelen. Je hebt echter zelf ook de verantwoordelijkheid om voor vertrek de dan geldende maatregelen te controleren. Dit kan ten aller tijden op https://www.rijksoverheid.nl